Jak wprowadzić zdrowe nawyki do swojego żywienia?

Polacy to naród, który jeszcze do niedawna przywiązywał niewielką rolę do zdrowego odżywiania

Polacy to naród, który jeszcze do niedawna przywiązywał niewielką rolę do zdrowego odżywiania. Na szczęście powoli się to zmienia, bo mamy coraz większą wiedzę na temat diet, chorób, profilaktyki oraz jakości składników odżywczych.

Dlaczego warto zdrowo się odżywiać?

Zdrowe odżywianie to najlepsza inwestycja w swoje przyszłe samopoczucie. Gdy wybieramy, na co dzień zdrowe produkty mamy szansę nie tylko czuć się lepiej, ale także lepiej wyglądać. Skład naszej diety odbija się na wyglądzie. Osoby, które nie zwracają uwagi na to, co mają na talerzu często zmagają się z nadwagą, mają słabe paznokcie i włosy oraz problemy skórne. Warto zdać sobie sprawę również z tego, że zdrowa żywność wpływa na nasze samopoczucie psychiczne. Przykładowo są specjalne produkty, które pozwalają polepszyć pamięć i koncentrację.

Jakie są główne grzechy żywieniowe Polaków?

My Polacy przede wszystkim spożywamy za dużo tłustych i ciężkich potraw. Na stołach w wielu domach królują obiady z czerwonym mięsem, zwykle smażonym. Mamy w zwyczaju stosować tłuste zawiesiste sosy i nie żałujemy sobie także cukru. Jednocześnie w posiłkach Polaków jest zdecydowanie za mało warzyw, kasz i pełnoziarnistego pieczywa. Ponadto Polacy zwłaszcza ci młodzi uwielbiają dania typu fast food. Ostatnio polskimi miastami zawładnęła moda na dania typu kebab, które tak naprawdę nie wnoszą wiele dobrego do jadłospisu. Inne grzechy żywieniowe Polaków to pomijanie śniadań i jadanie zbyt późnych, ciężkich kolacji. Spożywamy także nieprawidłowe przegryzki takie jak chipsy, batony czy frytki. Tym, co hamuje wielu Polaków na drodze do zdrowego żywienia są konserwatywne poglądy i nawyki, które nie pozwalają na wprowadzanie zdrowych nowości.

Co zrobić, by zacząć zdrowo się odżywiać?

W zdrowym odżywianiu kluczową rolę odgrywa wiedza. Warto czytać o składach produktów oraz roli witamin i mikroelementów w organizmie. Kupując gotowy produkt w sklepie zawsze warto zapoznać się z jego składem i sprawdzić czy nie ma tam szkodliwych konserwantów czy niezdrowych cukrów. Dobrym wyjściem jest robienie zakupów tam, gdzie sprzedawana jest zdrowa żywność. Oprócz tego osoby, które nie mają czasu na poznawanie nowinek żywieniowych zawsze mogą skorzystać z niezwykle wygodnej formy, jaką jest catering dietetyczny.

Dużą pomoc w zakresie zgłębiania tajników żywności dają nam blogi o tej tematyce. Znaleźć tam można wiele ciekawostek naukowych oraz polecenia konkretnych, zdrowych produktów. Podobną rolę odgrywają programy dostępne w telewizji oraz w Internecie. Są one bardzo dobrym źródłem inspiracji dla wszystkich tych, którzy szukają nowych przepisów na zdrowe i dietetyczne dania.

Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Świadome zakupy to zdrowy wybór

Moda zdrowe odżywianie staje się coraz bardziej popularna

Moda zdrowe odżywianie staje się coraz bardziej popularna. Jest to powód do radości, w końcu wzrasta świadomość tego, jak ważne jest to co jemy. Z drugiej strony zdrowa żywność to nie tylko odpowiednia etykieta czy hasła w stylu bio, eko itd. Jeżeli chcemy naprawdę zdrowo jeść, musimy kupować z głową.

Nie dajmy się oszukać

W wielu sklepach pojawiły się “zdrowe półki” czy całe działy ze zdrową żywnością. Można tam znaleźć właściwie wszystko, ale podobno w zdrowszej wersji. Markety wrzucają tam zazwyczaj także produkty wegetariańskie i wegańskie. Wspólną cechą bywa dość wysoka cena w stosunku do tradycyjnego odpowiednika. Okazuje się, że często taka żywność ze zdrowiem ma niewiele wspólnego. Nie dajmy się zwieść modnym hasłom i ładnym opakowaniom. Jedyne co daje gwarancję wyboru naprawdę zdrowego jedzenia to świadome zakupy.

Czytajmy etykiety

Aby wiedzieć co kupujemy, warto dokładnie sprawdzić skład produktów. Producenci żywności mają obowiązek umieszczania na wyrobach ich pełnych składów. W liście składników na początku znajdują się te, których procentowo w produkcie jest najwięcej. Tak prosta czynność jak rzut oka na trzy pierwsze elementy składu demaskuje większość oszukanych produktów. Dobrym przykładem może być spotykany na działach ze zdrową żywnością pasztet sojowy. Na pierwszym miejscu w składzie ma wodę, na drugim – olej rzepakowy.

Istnieje kilka grup substancji, których lepiej unikać w jedzeniu, a na pewno nie powinny się pojawić w zdrowej żywności. Są to:

  • barwniki: E 102, E 104, E 110, E 122, E 124, E 151, E 155;
  • kwasy sorbowe: E 200, E 202, E 203;
  • benzoesany: od E 210 do E 219,
  • siarczyny: od E 220 do E 228,
  • glutaminiany: od E 620 do E 625.

Jeśli coś z tej listy zauważymy w składzie produktu, warto zrezygnować z jego zakupu. To wszystko szkodliwe konserwanty, które nie tylko wywołują alergie, ale także mają działanie rakotwórcze. Są nadal szeroko stosowane pomimo badań, które udowodniły ich zły wpływ na zdrowie.

Kupujmy w dobrym sklepie

Żeby jeść zdrowo, warto znaleźć zaufany sklep. Najlepiej taki, który w swojej ofercie ma produkty ekologiczne. Dotyczy to między innymi warzyw. W sklepach wielkopowierzchniowych ich wybór jest ogromny. Ale jakość – często pozostawia wiele do życzenia. Dobre stoisko na bazarze, sklep osiedlowy z pewnymi dostawcami czy sklep ekologiczny – to w takich miejscach można kupić warzywa i owoce pozbawione oprysków czy metali ciężkich. Taka filozofia zakupów to także wsparcie dla małych, lokalnych przedsiębiorstw.

Zdrowa żywność to nie tylko produkty typu light czy bez cukru (https://www.bee.pl/9000-zdrowa-zywnosc). Zdrowe jedzenie to naturalne składniki, pozbawione konserwantów i barwników. A także warzywa i owoce z ekologicznych upraw.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Jak sprawić, że nasze odżywianie będzie zdrowsze?

Środki masowego przekazu obecnie intensywnie informują nas o konieczności prowadzenia zdrowego stylu życiaŚrodki masowego przekazu obecnie intensywnie informują nas o konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia. Wiele uwagi poświęca się także tematyce zdrowego żywienia. Jest wiele osób, które pragną wprowadzić nowe nawyki żywieniowe, jednak nie wiedzą jak się za to zabrać.

Skąd czerpać informacje na temat zdrowej żywności?

Dietetyka, czyli dyscyplina skupiająca się na zdrowym żywieniu to dziedzina bardzo obszerna. Przeciętna osoba nie musi jednak znać wszystkich wiadomości, jakie posiadają dietetycy. Wystarczy, że nabędzie podstawowe informacje na temat składu żywności, kaloryczności i zdrowych sposobów na przygotowywanie posiłków. Jest wiele miejsc, w których znajdziemy obecnie wartościowe informacje na temat żywienia.

Warto zacząć od tradycyjnych metod, czyli sięgnąć do literatury. Nie trzeba od razu kupować książek na własność, bo w naszych publicznych bibliotekach znajdziemy wiele cennych pozycji na temat żywienia. Podobne informacje odnajdziemy także w prasie. Warto szczególną uwagę zwrócić na miesięczniki skupiające się na tematyce zdrowia.

Kolejne miejsce, gdzie znajdziemy wartościowe informacje na temat zdrowego żywienia to telewizja. Mamy dzisiaj do wyboru wiele stacji a na nich emitowane są liczne programy o jedzeniu. Z jednych dowiemy się jak czytać składy produktów w sklepach a z innych, jaką dietę zastosować w danej chorobie. Są także programy, które relacjonują sposób produkcji poszczególnych produktów na świecie. Nie brakuje też magazynów poświęconych żywności ekologicznej i tematyce ogrodniczej.

Internet to kolejne miejsce, gdzie wiele dowiemy się na temat zdrowej żywności. Znajdziemy tu na przykład bardzo przydatne strony, gdzie wpisując konkretny produkt sprawdzimy ile ma on kalorii, ile białka, węglowodanów albo, jaką ma zawartość żelaza. Internet to prawdziwa skarbnica zdrowych przepisów na posiłki, które przygotujemy z produktów, jakie oferuje nam sklep zdrowa żywność. Jeśli przykładowo ktoś nie ma pomysłu na zdrowe i szybkie drugie śniadanie może skorzystać z wyszukiwarki. W odpowiedzi wyświetli mu się na przykład przepis na koktajl z jarmużu, selera i jabłka.

Gdzie kupować zdrową żywność?

To czy nasze posiłki będą zdrowe i zbilansowane w dużej mierze zależeć będzie od miejsca zakupu. Najmniej wartościowe produkty pochodzą niestety z dużych marketów, niemniej jednak zawsze trzeba sprawdzać skład na opakowaniu. Dużo lepszym wyjściem jest udanie się w sprawdzone miejsce, jakim jest sklep zdrowa żywność. Skorzystać można także z zakupów internetowych. W takim sklepie znajdziemy zdrowe bakalie, oleje roślinne, soki, przetwory, zioła i kasze. Jest to dobre miejsce szczególnie wtedy, gdy szukamy produktów rzadkich. Jeśli potrzebna jest czarnuszka albo korzeń łopianu z pewnością będzie on dostępny w takim sklepie.

Zmień nawyki


Aby odżywiać się zdrowo warto też wprowadzić kilka nowych nawyków. Zawsze należy spożywać solidne śniadanie. Kolejne posiłki powinny mieć umiarkowaną objętość i występować w regularnych porach. Należy pamiętać by nie jeść kolacji później niż 3 godziny przed snem. Każdego dnia warto też wypić 1,5 litra niegazowanej wody mineralnej.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com